Operations

Waar gaat het om bij het spoorbedrijf?

Wat

Het gaat om het vervoer van goederen (okay, soms ook mensen). Goederen kunnen van alles zijn, van grondstoffen (kolen, olie, erts, graan, groente, fruit, vis, vlees, etc) via halffabrikaten (chemicaliën, ijzer, onderdelen, diesel, plastic granulaat, karbonaadjes etc. etc) tot eindproducten (auto’s, ingeblikte groente en fruit, gerecycled metaal, etc, etc).

Wie

Grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten hebben producenten, leveranciers, tussenhandel en afnemers of consumenten. Transporteurs zijn betrokken bij het vervoer. Dat kan via de weg, over het water en via het spoor. Het is die laatste mogelijkheid die onze interesse heeft…

Hoe

Goederen gaan van A naar B. Het is een logistiek proces. Goederen komen ergens vandaan, ze worden via het spoor en via knooppunten gedistribueerd totdat ze kunnen worden afgeleverd bij hun bestemming. Het zijn transporteurs die zich hier mee bezighouden.

Proces

We bespreken hier de grote lijn van railtransport, niet per se de realiteit, als wel de manier waarop het in Washtown werkt.

Pickup

Vanuit producent of leverancier worden goederen met een local freight opgehaald door een transporteur en afgeleverd bij een distributiepunt (een interchange en / of een classification yard).

Yard work

In de yard vindt ‘blocking’ plaats, treinen worden samengesteld in blokken wagons met dezelfde plaats van bestemming en vaak zelfs per industry in die plaats. Dat gebeurt op tijd, voordat de priority freight train langskomt, zodat deze zo snel mogelijk weer door kan rijden.

De priority freight train levert wagons af in de yard die als bestemming een plaats hebben die door local freights vanaf die yard worden bediend, en pikt wagons op die daar zijn samengesteld voor die trein en zijn bestemming(en). De priority train kan dan weer vertrekken.

Delivery

Vanuit de yard worden nu sets wagons samengesteld per plaats en industrie van bestemming. Deze worden door een local freight opgepikt en naar de bestemming(en) gebracht.