Compressie, je vijand en beste vriend

Weglaten: waarom is dat slecht en waarom heb je het toch nodig?

Ik introduceer hier nu even onze slechte maar noodzakelijke vriend: Compressie. Compressie is het sleutelwoord in een modelspoor ontwerp. Slecht, maar noodzakelijk. Waarom?

Compressie – Niemand modelleert ook echt honderden kilometers spoor tussen de opeenvolgende steden, want in de gemiddelde woning hebben we daar – zelfs in schaal N – onvoldoende ruimte voor.

Bijna geen enkel emplacement uit het grootbedrijf kan op schaal worden nagemaakt. Net zo min als we een hoofdlijn kunnen modelleren van honderden kilometers spoor. We moeten wel dingen weglaten om goed in een gemiddeld huis te kunnen modelleren (en op een modelbaan zijn dat meestal de saaie, lange stukken spoor tussen de plaatsen waar het gebeurt, stations, bedrijven). Yards zijn in dit opzicht geen uitzondering. Het zijn grote complexen met kilometers aan spoor, die we niet op schaal kunnen namaken.

Echte classification yards zijn groot! Echt groot! Ze bestaan vaak uit veel specifieke doelgerichte yards die samen het gehele complex vormen. Een gemiddeld ontwerp bevat drie aparte yards met twee einden, achter elkaar geknoopt om het verkeer eficient af te handelen: een aankomst yard, een classification yard en een vertrek yard. Zoals je zou verwachten is de aankomst yard bedoeld voor aankomende treinen om hun wagons achter te laten. Ze worden daar opgepikt door yard-loc’s en naar de classification yard gebracht en heen en weer gerangeerd zodat de juiste wagons in de juiste volgorde tot trein worden gevormd. Wanneer dat is gebeurd, worden ze als een geheel naar de vertrek yard gebracht, waar ze eventueel een nieuwe remwagen of caboose krijgen. Daar kunnen ze dan door een hoofdlijn loc of span worden opgepikt om naar hun volgende bestemming te worden gebracht. Vaak vind je een dergelijk yard complex ook aan de andere kant van de hoofdlijn, om treinen te bedienen die in de andere richting rijden.

Omdat bijna niemand dit echt kan modelleren is het nodig om Compressie toe te passen, dingen weg te laten of samen te voegen zodat de essentie van de operaties overeind blijft, maar met minder spoor en oppervlakte. Wat men meestal doet is de drie genoemde yards samenvoegen tot een enkele yard, om op die manier een of twee sporen de functie te geven van kilometers spoor uit het grootbedrijf.